den "rätta" texten =)

Datum: 2010-09-28 Tid: 09:45:59

Min kusin Ida gav mig texten till "I en sal på lasarettet" som jag brukade sjunga =)

I en sal på lasarettet
där de vita sängar står
låg en bröstsjuk liten flicka
blåa ögon, lockigt hår.

Så en dag hon fråga doktorn:
Får jag komma hem till mor?
Ja till våren kan väl hända,
du får komma hem till mor

Våren kom och flickan fråga
Får jag komma hem till mor?
Ja till sommarn kan väl hända
du får komma hem till mor

Sommarn kom och flickan fråga
Får jag komma hem till mor?
Ja till hösten kan väl handa
du får komma hem till mor

Hösten kom och flickan fråga
Får jag komma hem till mor?
Ja till vintern kan väl hända
du får komma hem till mor

Vintern kom och flingor falla
på den lilla flickans grav.
Hon fick aldrig mera se sin kära mor
och kära far.

Kommentarer
Postat av: Therese

Ja, det är så jag kommer ihåg den!:)

Datum: 2010-09-28 Tid: 12:23:40
http://tisskisset.blogg.se/
Postat av: Bika

Den sjöng jag också en massa på när jag var liten!! Fin och sorglig liten visa. Tror den finns på nätet att ladda ner

Datum: 2010-09-28 Tid: 12:38:37
http://bika.blogg.se/
Postat av: Pappa

Sista versen:



Vintern kom och flingor falla

på den lilla flickans grav.

Hon fick aldrig mera se sin kära mor

och kära far.

Datum: 2010-09-28 Tid: 17:15:31
Postat av: Elli

Jag sjöng en annan variation. Den där har jag aldrig hört.



Så här minns jag den..



I en sal på lasarettet

där de vita sängar står

låg en liten bröstsjuk flicka

blek och tärd med lockigt hår.



Allas hjärtan vann den lilla

där hon låg så mild och god.

Bar sin smärta utan klagan

med ett barnsligt tålamod.



Så en dag hon frågar läkarn,

som vid hennes sida stod:

Får jag komma hem till påsken

till min egen lilla mor?



Läkarn svarar då den lilla:

Nej mitt barn, det får du ej,

men till pingsten kan det hända

du får komma hem till mor.



Pingsten kom med gröna björkar

blomsterklädd står mark och äng,

men den lilla sjuka flickan

låg där ständigt i sin säng.



Så på nytt hon frågar läkarn

som vid hennes sida står:

Får jag komma hem till hösten

till min egen lilla mor?



Läkarn svarar ej den lilla,

men strök sakta hennes hår,

och med tårar i sitt öga

vänder han sig om och går.



Nu hon slumrar uti mullen

slumrar sött i snövit skrud.

Från sin tåligt burna längtan

har hon farit upp till Gud.

Datum: 2010-10-02 Tid: 17:27:26

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Skriv din kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback