jag blev så rädd!

Datum: 2010-05-31 Tid: 13:41:59

Nu ska jag berätta en sak som jag helst skulle vilja hålla tyst om, för jag skäms så fruktansvärt! Men jag berättar ändå.

Jag och Adrian låg och myste i soffan. Eftersom jag inte hade tänkt att lämna honom utan uppsikt så låg han rätt och slätt bredvid mig. Så somnade vi. Och han vaknade före mig och låg väl och sprattlade som vanligt. Plötsligt vaknar jag av ett gallskrik jag aldrig hört förut! Slår upp ögonen och Adrian ligger på golvet. Då har han ramlat ner från soffan =(

Den paniken jag kände är oberskrivlig! Är han skadad? Vad gör jag nu? Måste vi till sjukhus? Tusen frågor snurrade i skallen, men ganska snabbt slutade han gråta och gnällde bara lite. Klämde och kände på alla kroppsdelar men han verkade inte ha ont. Han åt lite och sen somnade han, och då passade jag på att söka information på nätet om vad man skulle göra. Mammi kom hit och klämde och kände också, jag ville ha en till åsikt, och hon konstaterade också att det inte verkade vara något fel.

Min ångest dämpades lite när jag läste om hur vanligt detta är. Och som tur är så är småbarn tåligare än vad man tror, och slutar oftast bra ändå. Men jag är arg på mig själv för att jag råkade somna utan att ha tryggat platsen runt omkring honom.

Nu är han sitt glada och pigga jag igen, så som tur var slutade detta väl! =)

Att jag skriver detta är utifall en annan panikslagen förälder söker på internet efter information. En olycka händer så lätt och som sagt: barn är tåligare än man tror! Undersök ditt barn: Kläm och känn på varje kroppsdel, kolla efter bulor eller liknande, håll ditt barn under uppsikt och sök efter förändringar i ditt barns beteende, ring sjukvårdsupplysningen på telefonnummer 1177 om du är orolig, eller om du tror att ditt barn är allvarligt skadad så åk till akuten direkt!

Om hjärnskakning:
Barn slår sig ofta i huvudet utan att det är farligt. Vid hårda slag och stötar kan de få en hjärnskakning. Besvär kan uppstå flera timmar senare i form av huvudvärk, yrsel, stark trötthet eller illamående. Håll barnet därför under uppsikt de närmaste timmarna."

Om ett barn slår sig i huvudet är det viktigt att du håller det under uppsikt under det närmaste dygnet, eftersom symtom på hjärnskakning kan komma efter flera timmar.

Symtom på hjärnskakning är:

* huvudvärk
* yrsel
* illamående
* kräkningar
* oförklarlig och stark trötthet.

Litet utdrag från vårdguiden (länk)

Adrian fick ett blåmärke (det smala blåa strecket på sidan av huvudet)

Ska hålla noga uppsikt över honom nu!


Kommentarer
Postat av: Therese

Ooh hjälp va läskigt. Hoppas det inte blir något mer än blåmärket.

Datum: 2010-05-31 Tid: 14:51:30
http://tisskisset.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Skriv din kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback