latinska ordspråk

Datum: 2009-03-23 Tid: 18:18:38

Lite latinska ordspråk som jag gillade

Bis repetita non placent -- "Upprepningar mottages ej väl"

Memento te mortalem esse -- "Minns att du är dödlig"

Memento mori -- "Minns döden"

Nemo me impune lacessit -- "Ingen provocerar mig ostraffat"

Nihil agere delectat' -- "Det är angenämt att göra ingenting"

Non fui, fui, non sum, non curo --
"Jag fanns inte, jag fanns, jag finns inte längre, jag bryr mig inte"

Omne homo mendax -- "Alla människor ljuger"

Quem dii diligunt, adolescens moritur -- "Den gudarna älskar dör ung"

Requiescat in pace
-- R.I.P

Scio me nihil scire -- "Jag vet att jag inte vet någonting"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Skriv din kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback