resan till finland

Datum: 2009-07-19 Tid: 20:11:41

Här är min o mammi's resa!

- Träffade Emma, Koffa och Elin på centralstationen. Käkade lite och sen gick jag och Emma till Waynes. Emma åkte till båten hon skulle jobba på, men det var skoj att träffas den lilla stunden iaf. Jag pratade massor med A i telefon tills mammi kom.

- Jag och mammi fördrev tiden på O´learys tills båten skulle avgå. Träffade ett par roliga folk. Jonas och hans Therese kom en stund. Therese mage börjar bli stooor =)

- Mammi och jag festade på båten. Jag träffade skitroligt folk som jag festade med hela natten. Mammi gick och la sig. När jag inte var i hytten när hon vaknade efterlyste hon mig i högtalarna. :P Estländaren Sims är någon jag absolut kommer att sakna! ;) Skitmysig kille!

- Åkte tåg från Åbo till Tammerfors. Hade sällskap av en kille och tjej vi träffat på båten, festade lite. Jag och mammi lyckas komma ifrån varandra på tågstationen i Tammerfors, hon trodde jag hoppat på tåget till Uleåborg, men jag satt på perongen. Mammi hoppade på och där sitter jag kvar utan plånbok (den låg i en kasse som mammi hade). Som tur var fick jag tag på min kusin som hjälpte mig med biljett så jag kom med nästa tåg till Uleåborg. När jag kom dit hade vi missat sista bussen till Pudasjärvi, så vi fick sova hos Ile's mamma.

- Åkte till stugan dan efter. Festade till det och blev rätt full. Försökte sammanföra min kusin och karln i stugan brevid (båda dom har partner). Men jag blev iallafall inte fullast ;)

- Jag och min kusin åkte ut en dag med båten på sjön och bara satt o drev och drack öl. I regnet. I tre timmar. Skitmysigt var det! Snackade om allt mellan himmel och jord. Det vill jag göra om. Vi åkte i två rundor för ölen tog slut snabbt, och när vi kom tillbaka sa mormor "Tänk om ni hade blivit för fulla och ramlat i?". Då svarade min kusin att vi kan ju faktiskt simma. "Ni? Jag skiter väl i er, men jag vill ha kvar min båt!" Haha! Min kusins ungar är för övrigt exakt som Emil i Lönneberga och Lotta på Bråkmakargatan! Man kunde inte säga ett ord till dom utan att de sa emot. Och hyss gjorde de! Till exempel så kissade lillkillen i diskbaljan i köket en dag :P

Jääääklar vad med text det blir. Orkar ni läsa?

- Annars så reparerade vi vägen ner till stugan, bastade lite smått och såna saker. Tog det lugnt helt enkelt. Besökte kyrkogården också och lämnade blommor på morfars och mammi's lillebrors grav. La dit en prydnad i form av två änglar med. Där var det fint.

- Åkte till Pudasjärvi för att åka tillbaka till Uleåborg. Medan vi väntar på att bussen ska gå äter vi jättegod mat på ett hak där, sen går vi till en busshållsplats vid vägen. Men tror ni bussen stannade där? Nä, bussen tog bara på passagerare vid stationen! Tyckte chaffisen kunde vart snäll eftersom han måste sett att vi var turister och hade stora resväskor. Men vi gick tillbaka och fördrev tiden och tog bussen som gick två timmar senare.

- Kom till Uleåborg till Ile's mamma. Besökte hans pappa med kvinna också. På kvällen kollade vi på "Beck", nån gammal sådan. Skönt att det var någon svensk film, snacka om att jag saknade svenskan under veckan i finland!

- På morgonen gick vi upp ca 06.30 svensk tid, åkte ner till Åbo, tog båten, sov ingenting på båten tillbaka heller. Träffade en snubbe som bodde i Finland men ursprungligen kom från Nigeria. Han var trevlig han. Sen var det nån konstig pundare som stötte på mig. Ushush! Kom fram till sthlm, mötte upp mammi's kusin med karl som passat mammi's hundar, fördrev lite tid och skulle ta tåget 10.10 till Borås. Då var tåget 50 minuter försenat. Suck! Sicken resa! Fick lite sömn på det tåget iaf.

På båten dit träffade vi en kvinna som satt i rullstol och hennes karl. Dom träffade vi även veckan efter på återresan. Sammanträffande. På tåget från Uleåborg till Tammerfors började mammi prata med en karl i rökhytten och på nåt konstigt vis fick de fram att hans fru var släkt med Ile på nåt sätt, typ kusin. Sammanträffande. Och när vi väntade på att gå på båten satt vi på en pub vid terminalen där vi började snacka med två killar. De skulle åka med Silja och vi med Viking. När vi är på centralen i Sthlm träffar vi dom igen. Sammanträffande.

Det var väl det jag ville dela med mig av tror jag. Resan blev dyr, jag har bränt fem-siffrigt! Men det var det värt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Skriv din kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback