Krav och rättvisemärkning.

Datum: 2008-04-13 Tid: 20:09:15

Köp mat med Krav-märkning och rättvisemärkning. Det blir några spänn dyrare, men det är så mycket bättre. Tänk bara på de kaffebönor Gevalia använder sig av, arbetarna som har plockat bönorna jobbar under skitomständigheter. Såvitt jag vet har Gevalia inget rättvisemärkt kaffe. Bu för dom!

Sitter och kollar på Kalla Fakta nu. Handlar om män i Brasilien som jobbar med att hugga sockerrör för att skapa etanol som bilbränsle. "Ett miljövänligare sätt att köra bil på!". Visst, men bra att dom jobbar många timmar i gassande sol för 45 spänn om dagen? Utan skydd, arbetarna får stå för det själva. Och dom ska hugga flera ton sockerrör/ dag. Kalla Fakta berättade om en man som hade huggit 17 ton på en dag, han dog.

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Köp mat med Krav och rättvisemärkning. Inte allt kanske, men en del saker kan man byta ut mot dessa märkningar. Kaffe och choklad till exempel, det har jag gjort. Och mer ska jag byta ut.

image69
"KRAV- märkning är en miljömärkning, som betyder att maten är ekologiskt producerad, utan bekämpningsmedel och energikrävande konstgödsel. KRAV-märkningen är inte är någon garanti för att maten är producerad på nära håll." - http://www.fruktservice.se/Kravmarkning.html




Rättvisemärkt är en oberoende produktmärkning som bidrar till förbättrade arbets- och levnadsvillkor för odlare och anställda i utvecklingsländer. - http://www.rattvisemarkt.se/cldoc/348.htm





Kommentarer
Postat av: Tess

Är rejält impad av att du skrev ett inlägg om krav- och rättvisemärkta produkter! Hoppas att det kan få fler att köpa mera såna produkter. Bra gjort baby! Love u!

Datum: 2008-04-13 Tid: 20:51:10
http://lutzia.blogg.se
Postat av: Mustela

Eftersom man inte handlar så mycket själv så kan jag inte styra så jättemycket över vilka märken som köps in till hemmet, men jag ska bannemig fokusera mera på det när jag flyttar. serru :)

Datum: 2008-04-13 Tid: 21:21:14

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Skriv din kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback